Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Róma – Don Bosco szellemében

2016.06.07

Ki ne álmodna arról, hogy egyszer eljut az örök városba, Rómába? Ez a vágya ebben az évben is teljesült a Szalézi Szent Ferenc Gimnázium 22 diákjának és 5 tanárának, amikor május 26-án hajnalban a felkelő napfény megcsillant három kisbusz jól ismert szalézis emblémáján.

busz.jpg15 órás út állt előttünk. Több mint 1500 km-t kellett leküzdeni, hogy még a délutáni napfényben láthassuk Orvieto híres dómját. A konvoj jó ütemben haladt, bár akadtak váratlan problémák. Hol baleset, hol pedig az alagutak szűk keresztmetszete hátráltatta a menetet. Az előttünk álló út nem rövidült kellő ütemben, viszont a rendelkezésre álló idő egyre csökkent. Persze „a remény hal meg utoljára”. 18 óra tájban álltunk be a parkolóba, amikor a templomok be szoktak zárni, de a napfény még elegendő volt, hogy lássuk a dóm szépségét. Úgy tűnt azonban, hogy nem kedvez az időjárás, mert lassan beborult az ég. Álltunk a dóm előtt és csodáltuk a freskókat és a bibliai jeleneteket ábrázoló domborműveket és közben hallgattuk, hogy azért építették így, hogy a lemenő napban fenségesen ragyogjon a freskók aranyozása. Mi így is elégedettek voltunk a látvánnyal, ám láss csodát. Váratlanul feltárult a templom ajtaja és mögötte láthatóvá váltak a körmenetre készülő hívek. Ebben a pillanatban kiderült az ég és teljes pompájában láthattuk a dómot. Lenyűgöző élményben volt részünk. Nemkülönben a városka utcáin, ahol kék és sárga virágdíszek pompáztak, jelezve a közelgő ünnepet.

vatikan.jpgHárom feledhetetlen napot töltöttünk Rómában.  Vitális Gábor atya idegenvezetőnek is kiváló volt. Rengeteget mesélt Róma gyönyörű templomairól és műemlékeiről.  Első utunk a katolikus világ központjába, a Vatikánba vezetett. Megcsodáltuk a Vatikáni Múzeum műkincseit, gyönyörködtünk a Sixtus kápolna freskóiban majd körbesétáltunk a Szent Péter bazilikában. A mindenki számára kötelezően megtekintendő nevezetességek mellett természetesen megkerestük Don Bosco szobrát. A köztudatban úgy él, hogy a Szent Péter bazilika Róma legfontosabb temploma.  Pedig nem így van. A legrangosabb pápai bazilika, amely sokáig a pápák székhelye volt, a Lateráni Szent János bazilika. Ide vezetett következő utunk. Magyar vonatkozású látványossága jobb oldalon, a második oszlopon található: egy emléktábla annak tiszteletére, hogy 1000-ben II. Szilveszter pápa koronát küldött Szent István királynak. A bazilikával szemben található a Szent lépcső, melyen Jézus Pilátus palotájában felfelé lépkedett. A hívek imádságokat mondva térdelve haladnak felfelé a lépcsön.

A következő nap a barokk Róma nevezetességei következtek. A spanyol lépcső, a Trevi kút ahová kötelezően mindenki bal kézzel a jobb válla fölött bedobott egy pénzdarabot, hogy még egyszer láthassa Rómát. Lenyűgöző példája a barokknak a Gesu, az első jezsuita templom. A mennyezetfreskók oly tökéletesre sikerültek, hogy lehetetlen elválasztani egymástól a szobrokat és a festményeket.

colosseum.jpgHarmadik nap az ókori nevezetességek következtek. A Forum Romanum és a Colosseum. Hihetetlen érzés volt azokon a köveken lépkedni, ahol egykor Julius Caesar vagy Augusztus sétáltak.

Ezek voltak a látnivalók, amiket mindenki láthat Rómában. A mi utazásunk sokkal több volt, mint egy turistaút. Mi adja a többletet? A reggeli misék, amiken a csoport minden tagja részt vett. A közös ima és zenélés a szalézi rendház melegséget nyújtó egyszerű, de fenséges kápolnájában.  A katakombákban tartott mise Vitális Gábor atya és dr. Janka Gábor atya közreműködésével. Mindenkit megérintett egy kicsit az akkori kor szelleme. Azon a helyen álltunk, ahol az első keresztények titokban vallásukat gyakorolták, és ha kellett életüket és vérüket adták hitükért, lemondva családról, szerelemről és mindenről, ami ma számunkra kedves. Örökre emlékezetes marad a római piacon rögtönzött koncert Svéd Matyinak és Szentpéteri Áronnak köszönhetően. Szépen szólt a Tavaszi szél vizet áraszt című népdal. Róma gasztronómiai élvezeteket is tartogatott: 150 féle fagylaltból válogathattunk és megkóstoltuk a papírvékony tésztából készült pizzát is.

Az idő kérlelhetetlenül haladt és indulni kellett hazafelé.  Az út még tartogatott meglepetéseket. Hajnali fényben láthattuk az Appenninek hófödte láncait és Riminiben megmártózhattunk a hűs tengerben. Élményekkel telve értünk haza. Reméljük, hogy a többiek is minél hamarább átélhetik ezt a csodát. Köszönjük a szaléziaknak, hogy így láthattuk Rómát.